Nyheter och uppdateringar
28 juni 2009
Skrivit om The Turk på sidan om dataschack. Tyckte det var en rolig bit historia kring ämnet.
2 maj 2009
Tagit bort några länkar på länksidan som inte längre fungerar. Varför tar folk bort bra webbsidor???
30 december 2008
Fixat lite med en bugg som har med kingPos att göra. Skall gå igenom detta mer ordentligt efter nyår.
10 augusti 2007
Fixat lite i själva spelkontrollen så att det går att spela.
17 maj 2007
Roat mig kungligt med att fixa några buggar. Ett ovärderligt verktyg för att komma åt skumma javaskriptfel är firebug.
7 maj 2007
Rättat några fel i det avslutande slutspelet.
5 maj 2007
Kodat och skrivit om slutspel.
30 April 2007
Har kodat och skrivit om quiescent search. Mest tidskrävande är att validera att algoritmen verkligen räknar rätt. Kan du hitta något fel? Skicka ett mail! :)
15 April 2007
Kodat och skrivit om hur Drag i datorns bästa linje (PV -linjen, main/principal variation) fungerar och beräknas och hur detta kan användas för att optimera inför iterativ fördjupning.
23 Mars 2007
Knåpat ihop en liten algoritm som räknar ut matriell vinst/förlust utifrån ett attackvärde.
18 Mars 2007
Har knappat ner lite kring hur analysen av attackvärden ska gå till.
14 Mars 2007
Tror mig presenterat en lösning på gårdagens konstaterade begränsning. Skall bli spännande att se om det fungerar.
13 Mars 2007
Har tagit upp ett exempel på begränsning i dragsorteringen.
25 Feb 2007
Har skrivit om lite på sidan om dragsortering eftersom det blev lite rörigt efter alla ändringar.
24 Feb 2007
Har roat mig med att dela upp informationen på lite fler sidor då vissa sidor blivit väl långa.
19 Feb 2007
Nu borde rockad fungera i nya draggeneratorn så nu står jag med nya draggeneratorn ungefär där jag jag stod med den gamla för ungefär 1 månad sen. Dvs, en fungerande draggenerator. Fast den nya är snabbare och mer kompakt.
16 Feb 2007
Har kodat så att draggeneratorn kan hålla koll på attackerade rutor.
10 Feb 2007
Har kommit till insikt när jag kodat draggeneratorn att jag behöver en bättre representation av spelbrädan och pjäserna för att testlogiken skall bli enklare, snabbare och kompaktare.
7 Feb 2007
Har fyllt på lite info om och kodat inre dragsortering.
4 Feb 2007
Skrivit lite på den nya 0x88-draggeneratorn.
3 Feb 2007
Har kommit till insikten att draggeneratorn måste göras om. Ska utveckla de insikter jag kommit till lite senare. Jag ska nu istället försöka implementera en javascriptanpassad variant av 0x88.
31 Jan 2007
Har kodat lite på den skarpa spelplanen så att enbart legala drag är möjliga att göra samt att man ser vilken pjäs som flyttas. Lagt in några olika uppstättningar schackpjäser.
28 Jan 2007
Grottat lite i draggeneratorn för att fixa ett fel.
27 Jan 2007
Fortsatt på öppningsspelet samt skrivit lite under rubriken problemet.
25 Jan 2007
Har påbörjat funktion för öppningssspelet.
23 Jan 2007
Skrivit lite om ofrivillig patt/remi under sökalgoritmer.
21 Jan 2007
Har kodat färdigt sorteringen av dragen. Listan av drag presenteras nu också enl. svensk schacknotation istället för koordinater.
19 Jan 2007
Har kodat färdigt rockad samt gjort en funktion för anpassa texten på sidan (se längst ner).
17 Jan 2007
Har kodat bondens drag inkl. en passant.
15 Jan 2007
Jag har strukturerat om sidan lite så att den blivit mer överskådlig.
14 Jan 2007
Har grottat runt lite i CSS -filen för att fixa ett fel som kommit med sedan start. Gjort lite på draggenereringen och skrivit om användbar överskottsinformation under evalueringsfunktionen.
13 Jan 2007
Fixat med schackets spelbräda så att den numera är vändningsbar. Gjort lite förbättringar i koden för brädan. Lagt till bondens rörelser i draggeneratorn. Skrivit på evalueringsfunktionen där jag lagt till exempel på centrumgravitation.
12 Jan 2007
Funderat, programmerat och börjat skriva på en draggenerator. Skrivit om iterativ fördjupning som kan vara till användning.
10 Jan 2007
Läst och skrivit lite om horisontproblemet.
9 Jan 2007
Börjat på lite beskrivning kring en evalueringsfunktion. Tillfört lite teori om hur mycket alfabeta reducerar sökträdet.
8 Jan 2007
Skrivit lite om alfabeta reducering. Börjat på spelbrädan så att det går att markera och flytta.
7 Jan 2007
Skrivit lite om sökalgoritmer minimax och negamax.
6 Jan 2007
Uppdaterat om evalueringsfunktion samt fixat en sökmotor med ajaxteknik från htmlsidan så nu går det att söka.
5 Jan 2007
Uppdaterat om draggenerator. Har fixat lite snyggare schackpjäser.
4 Jan 2007
Sidan har nu fått en egen URL. Läst och skrivit om draggenerering.
3 Jan 2007
Läst och surfat. Skrivit om olika algoritmer.
1 Jan 2007
Grunderna och ideerna för sidan.


footer

- Snygga visitkort på gammaldags strukturerad kartong -
new